text goyang

Menjelang hari raya !! :)

Assalamualaikum!!! 
Atas permintaan kawan-kawanku tersayang, hari nie aku nak share some recipes yang maybe sesuai untuk hari lebaran nanti. hehehe. Prepare to be amazed my beloved friends!! hahaha.

The first recipe is : 

Biskut mentega kacang jem roselle
Bahan-bahan : 
1. 100g tepung gandum
2. 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
3. secubit garam
4. 120g mentega
5. 50g gula perang
6. 180g mentega kacang
7. 1 biji telur gred A
8. 1 sudu kecil esen vanilla
9. 100g jem roselle (nak guna jem lain pun boleh)

Cara-cara : 
1. Ayak tepung bersama soda bikarbonat dan garam.
2. Lenyekkan gula bersama mentega. Tambah mentega kacang, telur, esen vanilla dan gaul sebati.
3. Biarkan dalam peti sejuk.
4. Canaikan dan biar sejuk sebelum potong (nak guna bentuk-bentuk yang fancy pun boleh)
5. Bakar dalam ketuhar yang dah dipanaskan (165 darjah Celcius) selama 13min atau sehingga masak.

Second recipe : 
 Tart Kopi 
Bahan-bahan : 
1. Pastri tart segera secukupnya.
2. 320mL susu segar
3. 20 biji kuning telur
4. 25g serbuk kopi
5. 800mL krim putar
6. 200g gula

Cara-cara : 
1. Panaskan susu pada suhu 200 darjah Celcius hingga mendidih. Masukkan gula.
2. Pukul kuning telur, serbuk kopi dan krim putar.
3. Masukkan susu yang mendidih, kacau hingga pekat.
4. Setelah sedikit sejuk, paipkan ke dalam pastri tart segera.
5. Hiaskan ikut kreativiti (letak strawberi ke, kiwi ke, kacang ke)

Okay lah. Yang nie dulu tau. Nanti korang dah buat, jangan lupa nak bagi kat aku sikit. Aku nak rasa juga air tangan kawan-kawan aku yang tersayang nie. hehehe. Kalau boleh, post kat rumah aku ye. Alamat rumah nanti minta kat aku. Confirm aku bagi korang alamat rumah aku. hahahaha :D

Selamat berbuka puasa !! 

Yang penat merepek, 
Nurfatin Aina binti Nor Rahim (^_^)Y



No comments:

Post a Comment